معرفی گروه آموزشی فلسفه و کلام اسلامی

پیشینه، اهداف و مأموریت­ها

گروه آموزشی «فلسفه و کلام اسلامی» وابسته به مرکز تخصصی آخوند خراسانی از نخستین گروه های دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی و اولین گروه تخصصی اداره کل آموزش دفتر است که در سال ۱۳۷۴ تاسیس و در سال ۱۳۸۵ با هدف: « توسعة پایدار علوم عقلی، معارف کلامی و مطالعات دین‌پژوهی در حوزة علميه، به تناسب نيازهاي زمان» و «پرورش پژوهشگران نوانديش، با رویکرد بين‌رشته‌اي برای عرضه، نقد و بررسي ديدگاه‌هاي نو در حوزه‌های فلسفه، کلام و دین‌پژوهی» به تصویب رسمی رسیده است.

پیش از سال ۱۳۹۴ که مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان دورشته رسمی سطح سه ناپیوسته «کلام مقارن» و «فلسفه و کلام اسلامی» را به تصویب برساند، فعالیتهای آموزشی گروه بر برگزاری دوره‌های تخصصی فلسفه و کلام اسلامی، و نیز تک درس ها، کارگاه ها، نشست های علمی و حلقه های آموزشی متمرکز بود که با عنایت خداوند موفق به برگزاری نه دوره تخصصی طی سال‌های ۱۳۷۴ تا ۱۳۸۸ با استفاده از برجسته‌ترین اساتید کشور و در نتیجه تربیت بیش از صد دانش پژوه مرد و زن شد که تعداد قابل توجهی از آنان توانسته‌اند با ادامه تحصیلات عالیه در دیگر مراکز تخصصی حوزوی یا دانشگاهی، امروزه در شماره مدرسان و پژوهشگران موفق کشور باشند.

از سال ۱۳۹۴ با تصویب دوره های رسمی سطح سه، آموزش های اصلیِ گروه در قالب رشته های رسمی سطح سه ناپیوسته «کلام مقارن» و «فلسفه و کلام اسلامی» پیگیری شده است. طلاب جذب شده در این رشته ها در سال های ۱۳۹۴، ۱۳۹۵ و ۱۳۹۷ اکنون به تدریج به فارغ التحصیلی خود در مقطع سطح سه نزدیک می‌شوند.

به لطف الهی تلاش در خور تحسین و تمرکز بر تحصیل تحت اشراف اساتید مختلف مشهد و قم و تهران توانسته است برخی از آنها را پیش پس از دفاع از پایان نامه به سر حد توانایی تدریس مواد درسی سطح دو و سه و نگارش مقالات علمی-پژوهشی برساند.

اهداف گروه:

  1. تربیت پژوهشگران توانمند در استنباط باورهای صحیح دینی و دفاع روشمند و روزآمد از آنها؛
  2. تربیت پژوهشگران مسلط بر میراث فلسفی کلامی جهان اسلام و توانمند در مطالعات فلسفی معاصر و نظریه پردازی های مورد نیاز کشور؛
  3. تربیت پژوهشگران توانمند در ارزیابی انتقادی دیدگاه ها و استدلال های مخالفان باورهای صحیح اسلامی؛
  4. تربیت مدرسان مسلط به مبانی اعتقادی صحیح و روش‌های متقن و روزآمد فلسفی کلامی؛
  5. پژوهش روزآمد در حوزه‌های مختلف فلسفی کلامی؛
  6. نظریه پردازی در حوزه‌های مختلف فلسفی کلامی مورد نیاز کشور؛
  7. تعمیق و توسعه باورهای صحیح دینی در حوزه معرفت فلسفی و کلامی؛
  8. تبیین و توضیح اعتقادات صحیح دینی و دفاع کارآمد و روزآمد از آنها؛
  9. بازخوانی و تقویت بنیان‌های فلسفی کلامی امامیه؛
  10. طراحی دوره های آموزشی در گرایش های مورد نیاز فلسفه و کلام اسلامی.

کارنامه تلاش گروه تا سال 1400 به شرح زیر می‌باشد:

کارنامه تلاش

  • طراحي و برگزاري دوره­های آموزشی
  • دورة عالی کلام اسلامی
  • دورة عالی فلسفه
  • دورة عمومی فلسفه
  • دورة نيمه‌حضوري فلسفه
  • تک درس‌های علوم عقلی
  • دورۀ رسمی سطح 3 ناپیوسته کلام مقارن
  • دورۀ رسمی سطح 3 ناپیوسته فلسفه و کلام اسلامی
  • دورۀ سطح 3 ناپیوسته کلام تطبیقی
  • درۀ سطح 3 ناپیوسته کلام جدید
  • دورۀ رسمی سطح 4 کلام جدید
  • دورۀ سطح 4 کلام مقارن (در حال طراحی)
  • دورۀ سطح 4 فلسفه اسلامی (در حال طراحی)
  • دورۀ تمهیدیه کلام امامیه
  • دورۀ تربیت مربی الهیات برای کودکان
  • طراحی و تأسیس حلقه­های علمی
  • حلقة حکمت برادران
  • حلقة حکمت خواهران
  • حلقة کلام برادران
  • حلقة کلام خواهران
  • برگزاري همایش­ها و کنفرانس­های بین­المللی و ملی
  • کنفرانس بین­المللی فلسفۀ دین معاصر
  • نخستین همایش اندیشه‌های نو در فلسفة اسلامی (تطابق عین و ذهن در بحث وجود ذهنی، تکثیر براهین اثبات وجود خدا، رابطۀ واجب و ممکن: سنخیت یا تباین)
  • دومین همایش اندیشه‌های نو در فلسفة اسلامی (ترجیح بلامرجح محال و ترجیح بلامرجح ممکن، نوآوری در فلسفۀ اسلامی، چالش­های عرفان اسلامی)
  • اندیشه‌های نو در کلام اسلامی (شناخت آسیب­ها و چالش­های علم کلام و راهبرد پویاسازی آن، عناصر مشخصۀ کلام شیعی و ارزیابی مؤلفه­های انسجام: معقولیت و مقبولیت آن)
  • امام خمینی در عینیت حکمت و عرفان اسلامی (نقش فلسفه در تمدن اسلامی ، نقش فلسفه در منظومۀ فکری و رفتارهای امام، نقش عرفان در منظومۀ فکری و رفتار امام)
  • بررسی تطبیقی عرفان اسلامی و مسیحیت
  • علم و دین
  • نقد سلفیه، وهابیت، افراطی­گری و خشونت مذهبی
  • نهضت نرم‌افزاری و تولید علم
  • برگزاری مدارس فصلی
  • اولین مدرسه تابستانی کلام امامیه؛
  • دومین مدرسه تابستانی کلام امامیه؛
  • سومین مدرسه تابستانی کلام امامیه؛ مرجعیت علمی اهل بیت علیهم­السلام
  • چهارمین مدرسه زمستانی کلام امامیه؛ نظریه­های شناخت خدا در اندیشۀ امامیه
  • اولین مدرسه تابستانی فلسفۀ اسلامی؛ معرفت­شناسی در فلسفۀ اسلامی
  • دومین مدرسه زمستانی فلسفۀ اسلامی؛ مسئلۀ وجود ذهنی
  • برگزاری نشست­های علمی – ترویجی (با مجوز رسمی از شورای عالی انقلاب فرهنگی)
  • جهم بن صفوان و نفی صفات الهی
  • تحلیل علیّت عدمی
  • تمایز فاعلیت و علیّت در لطیف الکلام
  • آزمایش­های فکری ضد فردگرایانه در فلسفۀ ذهن
  • قاعدۀ فرعیه و منطق جدید
  • برگزاری کارگاه­ها و نشست­های علمی – تخصصی
  • کارگاه تخصصی نفس­شناسی در فلسفه
  • کارگاه تخصصی جریان­شناسی شبهات دینی
  • کارگاه مطالعات نوین بر متون مقدس مسیحی
  • نشست تخصصی منطق­پژوهی تطبیقی:
  • قیاس اقترانی شرطی نزد شمس­الدین سمرقندی
  • سه تفسیر از مشروطۀ عامه نزد افضل­الدین خونجی
  • محمد بن حنفیه و جریان تشیع اعتقادی در سدۀ نخستین
  • توسعه و تکامل فلسفۀ اسلامی
  • اکنون­گرایی اولویتی، رویکردی نو در هستی شناسی زمان
  • خودآگاهی در سهروردی، اشتراکات و اختلافات او با ابن­سینا
  • مسئلۀ صادق­سازی و گراندینگ
  • انگیزه­های فلسفی گرایش به نسبی­گرایی اخلاقی
  • مؤدای دلایل فیلسوفان مسلمان بر وجود هیولی: جزء جوهری یا جزء تحلیلی
  • ارزیابی کاربرد دیدگاه­های فلسفی در کفایة الاصول
  • بررسی استدلال جباییان بر شرطیت ترک جمیع قبائح در صحّت توبه
  • نقش خداوند در فلسفۀ کانت
  • ناموجودات و واقعیت­های عدمی
  • دیدگاه رایج متکلمان عدلیه در مسئلۀ حُسن و قُبح
  • نسبت­سنجی نفس­شناسی ملاصدرا با دوآلیسم جوهری دکارتی
  • مروری بر نظریه­های فرایندی در تحلیل علیّت
  • بررسی تمایز مقام نبوت و امامت در آیات قرآن
  • مشروعیت تقنین عرفی در اندیشه شیخ فضل­الله نوری، امکان و گستره
  • نظريه ذوق التأله محقق دواني و تأثير آن بر صدرالمتألهين
  • استدلال تسلسل بنياد بر وجود واجب تعالی
  • خواست­های کلی و مشروط در فلسفۀ تحلیلی معاصر
  • تأثیر محیط بر محتوای ذهنی
  • کارگاه جریان­شناسی شبهات دینی
  • کارگاه مهارت‌های عمومی نگارش علمی و آموزش نرم‌افزارهای علوم اسلامی (نور و مکتبۀ الشاملۀ)
  • متن­خوانی تجرید الاعتقاد
  • شخصیت­ها و جریان­های کلامی جهان اسلام
  • مطالعات شیعه­شناسی در فرانسه
  • مسائل نوین کلامی
  • بازسازی برهان صدیقین به روایت علامۀ طباطبایی
  • بررسی نظریۀ تداخل وجودی
  • بررسی نظریۀ استکمال جوهری نفس به اعراض در دستگاه سینوی
  • مواجهۀ اسکندر افرودیسی با مسئلۀ عنایت

 

  • توسعه و تکامل فلسفۀ اسلامی؛ ضرورت و ابعاد
  • و …
  • برگزاری جمع­خوانی کتاب (سه روز، سی کتاب)
  • تدوین و انتشار آثار علمی
  • کتاب کرانه­های عقل و معنا
  • تدوین ویژه‌نامة فصلنامة جُستار با محوریت فلسفه و کلام اسلامی
  • آماده‌سازی و نظارت بر تدوین جزوات علمی و محصولات چندرسانه­ای

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *